Op 28 mei 2008 trok een delegatie Gentenaars naar de
klokkengieterij Eijsbouts in Asten (Noord-Brabant) om het gieten van de
Mathildisklok bij te wonen. Gezien de beperkte ruimte in de gieterij, was de
toegang enkel op uitnodiging. Op deze pagina's willen we u laten meegenieten
van de sfeer rond het gieten van de Mathildisklok. Doordat er niet mocht
geflitst worden (omdat er gefilmd werd), zijn sommige foto's wat onscherp of wat
korrelig uitgevallen. Een uitgebreider artikel is verschenen in het tijdschrift
van de Gentse Beiaardkring. Foto's: Chris Genbrugge, Thierry Pauwels en
Koninklijke Eijsbouts.
| De genodigden stappen aan Gent-Zuid op de bus met bestemming klokkengieterij Eijsbouts in Asten, Noord-Brabant.
|
| Uurwerk in de inkomhal van Eijsbouts.
|
| Ontvangst met een kopje koffie van de delegatie uit Gent door Joep van Brussel, adjunct-directeur van de gieterij. Het is twintig voor drie.
|
| Enkele van de genodigden onder een astronomisch uurwerk.
|
| Sfeerbeeld in de ontvangstkamer.
|
| Sfeerbeeld in de ontvangstkamer.
|
| Sfeerbeeld in de ontvangstkamer.
|
| Foto's van Eijsbouts hoe de gietvorm gemaakt werd. Hier de profielen voor de versiering van de flank van de klok.
|
| De kern van de gietvorm in aanbouw.
|
| De valse klok in vol ornaat. Die bestond ten tijde van ons bezoek al niet meer, maar geeft wel een goed beeld hoe de klok er zal uitzien.
|
| Het logo van de Beiaardkring wordt op de klok aangebracht.
|
| De naam van de klok is Mathildis.
|
| Eens de valse klok vernietigd is, wordt het buitenste deel van de gietvorm opgetakeld en geïnspecteerd. We kijken nu binnen in de gietvorm. De versieringen zijn in het negatief en in spiegelbeeld op te zien.
|
| Tijd voor een bezoek aan de klokkengieterij vooraleer het gieten zelf zal plaats hebben. Hier de grote hal waar straks zal gegoten worden.
|
| Enkele van de aanwezigen.
|
| De grote hal.
|
| De grote hal. Slechts enkele kleine lichtjes achteraan wijzen erop dat de ovens al vele uren aan het opwarmen zijn. Maar het brons heeft nog niet de juiste temperatuur om tot het gieten over te gaan.
|
| Een van de ovens waar het brons gesmolten wordt.
|
| De gietpannen worden voorverwarmd, vooral om al het vocht eruit te krijgen.
|
| Er zijn ook grotere gietpannen.
|
| Nog een groter exemplaar.
|
| De gietvorm zelf. De ringen houden het geheel in de vorm. Binnenin bevindt zich een holte die precies de vorm heeft die de valse klok had, en die de echte klok zal hebben.
|
| De gietvorm. Ze lijkt minder hoog dan ze in werkelijkheid is, omdat ze gedeeltelijk in een put zit.
|
| De gietvorm met de gietkanalen die er naartoe leiden.
|
| Op de koer staat de reizende beiaard van Praag opgesteld.
|
| De beiaard van Kampen is in restauratie. Bemerk de gelijkenis tussen het profiel van de rechtse klok met onze Grote Triumphante! Beide zijn immers Hemony-klokken. De linkse klok daarentegen is een stuk ouder, en heeft een heel ander profiel.
|
| De meter van de Mathildisklok, Marie-Christiane Maselis, en haar man poseren voor de klokken van de beiaard van Kampen.
|
| Meer klokken van de beiaard van Kampen.
|
| Joep van Brussel geeft uitleg aan de delegatie Gentenaars.
|
| Joep van Brussel geeft uitleg aan de delegatie Gentenaars.
|
| Enkele klokken die wachten om gestemd te worden.
|
| Met een grafiek toont Joep van Brussel hoe dat stemmen in zijn werk gaat.
|
| Joep van Brussel en enkele aandachtige toehoorders.
|
| De meter met haar echtgenoot en de dochter van de overleden peter van de Mathildisklok.
|
| Een torenuurwerk.
|
| In het atelier.
|
| Nog wachten op het moment supreme wanneer de Mathildis zal gegoten worden.
|
| Het gieten zal binnenkort beginnen. Iedereen neemt plaats in de grote hal op een veilige afstand, fototoestel in aanslag.
|
| Van op het verhoog is het zicht op de activiteiten heel goed.
|
| Ook de grote baas van de gieterij is aanwezig bij zulk een groot moment.
|
| Er heerst een grote bedrijvigheid in de hal. Mannen met vuurvaste pakken zien er wat uit als astronauten. De temperatuur en het lawaai liggen op hoog niveau.
|
| Bedrijvigheid in de hal. Al het personeel is opgevorderd.
|
| Even paniek omdat een bedieningskabel beschadigd is, maar het euvel wordt snel hersteld.
|
| Laatste controle of het brons de geschikte temperatuur heeft. De gloed van het vloeiende brons in de oven verlicht de muur.
|
| Klaar bij een van de ovens.
|
| Een van de ovens.
|
| Eerst met een drilboor, dan met een ijzeren stang, wordt de prop die het brons in de oven moet tegenhouden, stuk voor stuk afgebroken. De prop is bijna doorgebroken. Er komen al wat gensters uit.
|
| De prop is doorgebroken. Het brons vloeit van de oven in de gietpan.
|
| De oven is leeg, de gietpan is vol, klaar om naar de gietvorm van de klok te worden gebracht.
|
| Een van de gietpannen.
|
| Uit een tweede oven worden ook gietpannen gevuld.
|
| Twee gietpannen worden tegelijk gevuld.
|
| Het brons wordt nog overgegoten naar een andere gietpan.
|
| Als de gietpannen gevuld zijn, hangt er heel wat rook in de hal.
|
| Dan begint het gieten in de gietvorm zelf. De klok wordt gegoten! De Gentenaars heffen het Boven Gent rijst aan.
|
| Gieten.
|
| Gieten.
|
| Hier gebeurt het gieten via een gietkanaal tussen de gietpan en de gietvorm.
|
| Idem.
|
| De klok is gegoten. Het overtollige brons wordt in een aantal kokers gegoten om opnieuw te worden gebruikt.
|
| De klok is gegoten. Applaus van de aanwezigen.
|
| Boven in de gietvorm is een reserve aan brons. Als het brons bij het afkoelen krimpt, kan de reserve dienen om de gaten te vullen.
|
| Het brons dat over was na het gieten, en bij een volgende gieting opnieuw zal kunnen gebruikt worden.
|
| Warme hapjes worden ons door Eijsbouts aangeboden om te vieren dat het gieten goed afgelopen is.
|
| Warme hapjes.
|
| Warme hapjes, en ...
|
| Dommelsch bier uit de fles, zoals de traditie bij Eijsbouts dat wil.
|